Většina článků o tom, jaké řešení webu vybrat, je z pohledu majitele webových stránek či e-shopu. Proto jsem se rozhodl podívat se na tuto otázku optikou uživatele.
K samotnému článku musím podotknout, že se jedná o čistě vlastní názor autora. Tedy o názor bývalého redaktora portálu o mobilních zařízeních a především každodenního uživatele chytrého telefonu. Je tedy pro mobily nejlepší dedikovaný mobilní web, responzivní řešení nebo klasické neoptimalizované stránky?
Bez většího přemýšlení si asi řeknete, že responzivní a mobilní řešení
jsou pro užití na smartphonech a tabletech víceméně stejně vhodné. Každé má své výhody a nevýhody a
volba jedné či druhé varianty závisí hlavně na finančních možnostech majitele webu. A také,
že neoptimalizované stránky si v tomto srovnání ani neškrtnou. Já bych však chtěl ukázat, že tak jednoznačné to není.
Jistě souhlasím s tvrzením, že obsluha klasických stránek v mobilech je těžkopádná a nepohodlná. Hned ale musím dodat, že podobný problém mám někdy i s mobilními weby. Zvlášť, když se klasické verzi podobají přinejlepším vzdáleně. Pokud jsem z laptopu zvyklý na klasickou verzi nějakého webu, chvíli mi trvá, než se v jeho mobilní variantě zorientuji a najdu, co potřebuji (nebo tam ona funkce ani není dostupná). V takových okamžicích po chvíli přepínám na klasické zobrazení a i za cenu zoomování a scrollování nacházím hledané informace.
To lze však aplikovat pouze na stránky, které jste již navštívili v laptopu nebo PC - v optimálním případě opakovaně. Pokud se prokliknete na vám neznámý web, absence optimalizovaného zobrazení znamená většinou okamžitý bounce, tedy odchod bez jakéhopak copak.
Tento problém pro mě u responzivního řešení naprosto odpadá. Vypadá
totiž na desktopu i jakémkoli mobilním zařízení prakticky stejně (až na rodílné rozložení
různých bloků). Orientace na stránkách tak návštěvníkům nedělá potíže. Přijde vám tento "problém"
malicherný? To možná je. Ale je nutné si uvědomit, že v dnešní superrychlé době ve vás
ztráta chvíle času vyvolá v lepším případě nespokojenost, v tom horším možná i frustraci.
A kdo chce, aby si jeho značku potenciální zákazníci spojili s nespokojeností? Navíc jednotná prezentace
značky vám ji dokáže daleko lépe "vypálit" do paměti.
Odpověď na otázku položenou v úvodu je tedy z mého pohledu jasná. Responzivní řešení bych
volil v drtivé většině případů. Nejméně vhodný je pak samozřejmě neoptimalizovaný web, i když je někdy použitelnější než
zpackaná mobilní verze. Zároveň nechci říct, že neexistují dobře udělané mobilní weby, osobně však preferuji
řešení responzivní, kde oceňuji hlavně jednotnou uživatelskou zkušenost.